Du har en café eller en restaurant. Og du går meget op i at det du serverer er god kvalitet. Gode råvarer og specialteter. Den bedste kaffe og lokale økologiske grøntsager.

Alt bliver tilberedt på maskiner og udstyr af den ypperste standard. Der skal ikke mangle noget når handler om at give dine kunder en god oplevelse. Men der er en ting mange caféejere ikke tænker over – rengøring og toiletter.

Rengøring er ofte grunden til at kunden går

Jeg gør rent hver dag, tænker du måske. Og det er sikkert rigtigt, men det er ikke ensbetydende med at der ser rent ud. Uhumske og nedslidte toiletter spiller for eksempel en stor rolle i om publikum vender tilbage.

“Skal vi tage ned på den der café? – Nej, toiletterne er klamme.”

Selvom der er rent, så kan et nedslidt toilet betyde at kunden ikke kommer igen.

Gør det nemt at gøre rent

Rengøring tager tid. Når der er travlt i køkkenet og betjeningen, så er der ikke tid til at gøre rent. Derfor er det vigtigt at du har gode redskaber til at gøre rent med.

Rubbermaid er et firma der har specialiseret sig i gode redskaber der er holdbare og lette at håndtere. Kan du se dig selv i øjnene og påstå at dit rengøringsudstyr er af lige så høj kvalitet som maskinerne i køkkenet?

Vedligehold inventaret

Når mange mennesker bruger de samme ting, så bliver de hurtigt slidt. For eksempel hænger en bog i laser når den er blevet læst 100 gange. Hvordan tror du stolene i caféen ser ud om to år?

Sørg for at male ofte så ridser og slid bliver dækket til. Dine faciliteter må gerne bære præg af at blive brugt, men de må ikke ligne forfald. Så jager du kunderne væk.


Største grund til at kunderne løber væk