Det kræver lidt af hvert at køre en forretning. Mange undervurderer, hvor svært det egentlig er at håndtere et firma. For de udenforstående kan det hurtigt virke som om, at det blot handler om penge. Hvis indtægterne er højere end udgifterne, er firmaet en succes.

Det er selvfølgelig heller ikke helt ved siden af virkeligheden. Der ligger dog ofte meget arbejde i at nå dertil. Først og fremmest skal man have et produkt, som folk vil købe. Det kan være konkrete genstande, hjælp og vejledning eller en anden service. Så langt er de fleste med. Der er i virkeligheden den mest basale del af at drive et firma. I virkeligheden kræver det blot en smule viden om udbud og efterspørgsel.

Det som folk ofte overser er, at god ledelse ofte handler lige så meget om sociale relationer og evner, som om kolde kontanter. Faktisk er det sociale ofte det, som i sidste ende leder til et økonomisk overskud.

Glade kunder og medarbejdere giver penge i kassen

De sociale aspekter af et firma kan lidt forsimplet inddeles i to kategorier. Den interne sociale relation, som foregår mellem medarbejderne og ledelsen og den eksterne sociale relation, der handler om firmaet forhold til kunder og samarbejdspartnere.

Begge dele er enormt vigtige. Glade medarbejdere er en forudsætning for, at firmaet kan køre rundt. Sure medarbejdere udfører deres arbejde dårligere og skal oftere udskiftes. På samme måde er glade kunder essentielt. Der skal nemlig ikke meget til, at man mister en kunde til en konkurrent.

Den interne relation bliver styrket af, at arbejdsmiljøet er behageligt, og arbejdsforholdene er gode. Derfor bør man altid sørge for at behandle sine medarbejdere godt, samtidig med at man bør sikre et godt sammenhold på arbejdspladsen.

Forkæl dine kunder

Den eksterne relation er mere kompliceret. Først og fremmest er det selvfølgelig vigtigt, at man yder en tilfredsstillende service. Der skal dog ofte mere til. Kunderne har nemlig brug for, at man viser dem, hvor vigtige de er. Særligt hvis man har faste kunder. Det giver dem nemlig en følelse af, at de er en del af butikken.

En god måde, at forkæle sine kunder på er simpelthen ved at give dem gaver. Det kan f.eks. være ved højtiderne eller for at fejre særlige begivenheder i firmaet historie. Gaverne knytter kunderne til firmaet. Hvis du gerne vil styrke forholdet til dine kunder, så er firmagaverden helt rigtige metode.

Firmagaver styrker den sociale relation til kunderne